امروز چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 ساعت 17 : 43 دقیقه

9 اسفند روز حمایت از حقوق مصرف کننده

9 / 10
از 3 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 8 اسفند 1402 در ساعت 18 : 3 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

حمایت از حقوق مصرف‌کننده

مسلم این است که برای حمایت از مصرف‌کننده نیز،همانند دیگر مسائل اقتصادی باید روندی اصولی و سازوکاری متناسب با اهداف تعیین شده در نظر گرفته شود تا بدین صورت اولاً: نقش هدایتگر و متقابل مصرف‌کننده و تولیدکننده تعریف شود و ثانیاً از سیاست‌های غیراصولی که نه تنها وضع مصرف‌کنندگان را بهبود نداده بلکه به شیوه‌های مختلف از جمله تولید کالاهای بی‌کیفیت و نامرغوب، ایجاد الگوی مصرف غلط ، افزایش آلودگی ، ایجاد بی‌اعتمادی به بازار داخلی و… مصرف‌کننده را در شرایطی بس ناگوارتر از سابق رها کرده‌است جلوگیری شود.

 

فهم دقیق حقوق مصرف‌کننده مستلزم این است که ابتدا باید از کالا و مصرف‌کننده تعریفی درست و نزدیک به واقع داشته باشیم و درکنار آن ضمن شناسایی دقیق و صریح حقوق مصرف‌کننده،راهکارهای اصولی در جهت تحقق آن در پیش گرفته شود .همچنین ضرورت ،حساسیت و اولویت این حقوق مورد ارزیابی قرار گیرد و برای آن وزن مشخصی در مقایسه با سایر سیاست‌های کلی تعریف شود .در زنجیره تولید ، تمامی تولیدکنندگان به نوعی مصرف‌کننده هستند و حمایتی که از مصرف‌کننده انجام می‌شود، حمایت از تولیدکننده است.

 

حقوق مصرف‌کننده کدام است؟

آنچه از تاریخ بر می‌آید آن است که در گذشته مصرف‌کنندگان از جنبه‌های گوناگون در معرض بی‌عدالتی و آسیب دیدگی قرار داشتند؛ مانند ناآگاهی از فرایند تولید کالاها و ترکیبات آنها، عوارض و خطرهای ناشی از مصرف کالاهای زیان بار، ناآگاهی از شیوه صحیح مصرف کالا و شرایط نگهداری آن ، تبلیغات نادرست ، شرایط غیرمنصفانه معامله و قیمت، ضعف خدمات پس از فروش، عدم پایبندی تأمین‌کننده و تولیدکننده کالا به تعهداتی نظیر گارانتی، ضمانت و … از این‌ رو در چند دهه گذشته در کشورهای مختلف تلاش وسیعی در تعریف و تبیین حقوق مصرف‌کننده و حمایت از آن مبذول شده و هر روز نیز بر تقویت آن افزوده می‌شود .  در ایران در بسیاری از موارد مصرف‌کننده ، حتی نمی‌داند ، قانون چه حمایت‌هایی تحت عنوان حقوق مصرف‌کننده از او به عمل می‌آورد؛ بنابراین پرسش مطرح، آن است که مصرف‌کننده چه حقوقی دارد؟ رعایت حقوق مصرف‌کننده و چند و چون آن ، از زوایای گوناگون باید تعریف شود . چرا که اگر حد و حدود و گستره آن مشخص نشود، نمی‌توان گفت وقتی از حقوق مصرف‌کننده، سخنی به میان می‌آید منظور چیست و چه مواردی در این چارچوب قرار می‌گیرد.

تمامی افراد بشر به عنوان مصرف‌کننده، دارای مجموعه حقوقی هستند که عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات بایستی آن را رعایت کنند. امروزه در بسیاری از کشورهای جهان ، قوانین مشخص و واضحی برای ادای این حق وجود دارد . حق برخورداری از ایمنی، حق برخورداری از اطلاعات کامل، حق انتخاب آزادانه کالاها، حق معامله منصفانه، حق دادرسی برای جبران خسارت، حق جبران آسیب‌های وارده ، حق برخورداری از حمایت دولت درصورت وقوع برخی تخلفات از سوی صاحبان واحدهای صنفی، حق استفاده از محصولات دارای کیفیت مناسب و متناسب با انتظارات مصرف‌کننده، حق در اختیار داشتن مشخصات تولیدکننده کالا و… همگی از حقوق مسلم مصرف‌کنندگان به‌شمار می‌آیند.

 رشد

از منظر اتحادیه اروپا، ۵ حق بنیادی مصرف‌کننده عبارت‌است از: حق حمایت از بهداشت، سلامت و ایمنی، حق حمایت از منافع مالی، حق حمایت از منافع حقوقی، حق حمایت از نمایندگی در مشارکت و حق اطلاعات و آموزش . اما در کشورمان نیز مطابق آیین‌نامه اعطای گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، حقوق مصرف‌کننده حقوقی است که کلیه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات منفردا و متضامنا از حیث صحت کیفیت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین یا مندرجات قرارداد مربوطه یا عرف می‌بایست در معاملات رعایت کنند.

شرکت احسان نیز در راستای پشتیبانی و حمایت از حقوق مصرف کننده که بزرگترین سرمایه هر تولید کننده است ، خط مشی مشخصی را دنبال می کند.

* استفاده از مواد اولیه مرغوب

* طراحی دستگاه متناسب با اقلیم متفاوت ایران زمیناقلیم

* رعایت اصول استاندارد در تولید محصولات

* طراحی کیت های الکترونیکی قابل تعمیر

* پرهیز از تبلیغات بیش از حدی که فرصت فکر کردن و انتخاب را از مصرف کننده می گیرد و ایشان را وادار به خرید هیجانی میکند ،و طبیعاتاً هزینه های ناشی از آن به مصرف کننده تحمیل می شود.

* گروه صنعتی احسان هرگز به دنبال فروش ارزانترین محصول به مشتری نبوده چرا که لازمه این امر کاهش کیفیت محصول ارائه شده می باشد . عرضه کالا و خدمات با قیمت منصفانه نسبت به متریال و مواد اولیه استفاده شده در محصول همیشه خط مشی گروه صنعتی احسان بوده است که از ابتدا حامی حقوق مصرف کننده در صنعت جوش و برش بوده است.

* ارائه ی خدمات پس از فروش منظم و پیوسته به مصرف کننده جز ارکان اساسی احسان سرویس می باشد.

* واگذاری نمایندگی های تعمیرات در شهرهای مختلف ایران با هزینه و زحمت زیادی برای شرکت همراه است ، اما از آنجا که وقت شما برای ما ارزشمند است ، جهت جلوگیری از اتلاف وقت صنعتگر و همچنین ایجاد سهولت در روند خدمات این امر در احسان سرویس همیشه در جریان است.

* شرکت احسان در راستای افزایش رفاه ملی با اشتغال زایی در صنعت جوش برای هم وطنان خود شرایط کسب درآمد را فراهم آورده است ، کارگرانی که خود بخشی از زنجیره مصرف کنندگان را دربردارند.

رفاه ملی

* ما برای چالش های پیش روی مصرف کنندگان صنعتی در حیطه جوشکاری قابلیت طراحی سفارشی محصولات را در مجموعه پیش بینی کرده ایم.

* خرید آغاز همکاری است. دستگاه جوشکاری برای یک صنعتگر بخشی از سرمایه اوست که نیاز به نگهداری دارد ، و در این راستا تامین تجهیزات جوشکاری از قبیل کابل جوشکاری ، کانکتورهای دستگاه جوش ، انبرهای جوش و اتصال و قطعات یدکی هر دستگاه اولین نیاز مالک کالا بعد از استفاده از آن می باشد. شرکت احسان تامین قطعات یدکی را برای مشتریان خود در دوره خدمات پس از فروش  10 ساله  تضمین می کند که این امر بزرگترین حمایت ما از کسانی است که احسان را برای کارگاه خود انتخاب نموده اند و قطعاً جز خانواده احسان محسوب میشوند.

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :