امروز چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 ساعت 23 : 17 دقیقه

آشنایی با جوشکاری آلومینیوم

3 / 10
از 3 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | جمعه 20 بهمن 1402 در ساعت 19 : 36 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )

آشنایی با آلومینیوم و آلیاژهای آن

آلومینیوم فلزی نرم و سبک است که ظاهری خاکستری رنگ دارد و بعلت وزن پائین ، مقاومت خوب در برابر خوردگی و  جوش پذیری خوب ، اهمیت فراوانی در صنعت دارند .  بعلاوه این آلومینیوم عنصری غیرمغناطیس ، چکش خوار و انعطاف پذیر است . کاربرد بسیار زیاد آلومینیوم سبب شده است که مهندسان روش های اتصال آلومینیوم را توسعه بدهنــد و یکی از این روش ها جوشکاری آلومینیوم می باشد .

آلومینوم بعد از فولاد پر کاربردترین ماده مهندسی میباشد و آلیــاژهای آلومینیوم دارای تنوع زیادی هستند (بیش از ۴۵۰ نوع) اگر چه آلیــاژهای آلومینیوم دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند اما دارای خواص مشترکی مانند وزن مخصوص کم ، هدایت الکتریکی زیاد ، ضریب انتقال حرارت بالا و مقاومت بالا به خوردگی هستنــد .

مهم‌ترین پارامتر در جوشکاری آلومینیوم انتخاب آلیاژ است و به علت فراوانی آلیاژهای آلومینیوم، دانستن اطلاعاتی درباره خواص جوش پذیری این آلیاژها بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

مهم ترین نکته ای که جوشکاران عزیز باید در نظر داشته باشند این است که همه آلیاژهای آلومینیوم دارای قابلیت جوش به روش‌ قوس الکتریکی تحت گاز تنگستن  و قوس الکتریکی نیستند.

جوشکاری آلومینیوم

آنچه در ادامه می خوانید:

 پرکاربردترین آلیاژهای آلومینیوم

 روشهای جوشکاری آلومینیوم

    ♦ جوشکاری قوس الکتریکی به روش MIG

    ♦ جوشکاری قوس الکتریکی به روش TIG

    ♦  جوشکاری لیزری آلومینیوم

    ♦  جوشکاری پرتوالکترونی آلومینیوم

    ♦   جوشکاری اصطکاکی آلومینیوم

چالش های جوشکاری آلومینیوم

مقایسه جوش آلومینیوم و جوش فولاد

نکات مهم در نگهداری فلزات پرکننده در جوشکاری آلومینیوم

  

پرکاربردترین آلیاژهای آلومینیوم :

آلومینیوم _ مس

این نوع آلیاژها از بین انواع آلیاژ آلومینیوم از ترکیب عنصر اصلی آلومینیوم با عنصر آلیاژی مس تولید می‌شوند. این نوع آلیاژها استحکام مناسب‌تر، خاصیت جوشکاری بهتر و مقاومت به خوردگی بالاتری دارند. همچنین قابلیت ماشینکاری آلیاژهای سری ۲۰۰۰، قابلیت تولید برخی قطعات ظریف مانند برخی از پیچ‌های مهندسی را فراهم می‌کند. همچنین قابلیت عملیات حرارتی آلومینیوم سری ۲۰۰۰ باعث می‌شود تا در یک ترکیب شیمیایی ثابت بتوان رنج گسترده‌ای از خواص مکانیکی مورد نظر را مطابق با کاربرد مورد نیاز، به‌دست آورد.

آلومینیوم _ منگنز

این دسته، به آلیاژ های آلومینیوم – منگنز هم معروفند. چرا که عنصر اصلی آلیاژساز آن‌ها عنصر منگنز است. افزودن منگنز به آلومینیوم از طریق تشکیل محلول جامد و همچنین توزیع ظریف رسوب‌های نامحلول، استحکام آن را افزایش می‌دهد.
آلیاژهای سری ۳۰۰۰ آلومینیوم، برای نیازهای عمومی که استحکام متوسط و کارپذیری خوب مد نظر است به کار می‌روند.

آلومینیوم _ سیلیسیوم

این سری با کاربرد کم، از افزودن مقادیر محدودی سیلیسیم به آلومینیوم تولید می‌شوند. در بین انواع آلیاژ آلومینیوم سری‌های هفت‌گانه، این مورد کمترین مقدار مصرف را دارد.

 

کاربرد آلومینیوم در صنعت

اگرچه آلومینیوم خالص استحکام پائینی دارد امــا برخی از آلیاژهای آلومینیوم ، استحکامی در حد فولاد دارند . آلومینوم و آلیاژهای آن در ساخت هواپیماها و ماشین های مسابقه ایی و قایق های تندرو کاربرد فراوانی دارند .

جوشکاری آلومینیوم نسبت به جوشکاری فولاد ها دارای چالش های بیشتری می باشد که همین موضوع تا سال های سال باعث شده بود آلومینیوم نتواند جایگاه خود را در صنعت ثابت کند ، در گذشته مجبور بودند برای ساخت سازه های آلومینیومی از پرچ استفاده کنند اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی ما قادر هستیــــم از طریق جوشکاری آرگون ، CO2  ، لیزر و روشهای دیگری که در ادامه خواهیم گفت قطعات مختلف آلومینیوم را به هم متصل کنیــم .

برخی آلیاژهای آلومینوم برای ساخت مخازن تحت فشار استفاده می شود و علت آن استحکام بالا،قابلیت هدایت گرمایی بالا و خواص مکانیکی مطلوب در دمای پایین است . در این مقاله به بررسی آلومینیوم و آلیاز های آلومینیوم خواهیم پرداخت و مسائل پیرامون جوشکاری آلومینیوم و دستورالعمل جوشکاری آلیاژهای آلومینیوم بررسی می کنیم .

جوشکاری آلومینیوم

چه در جوشکاری آلومینیوم تازه کار باشید یا باتجربه، با چالش هایی روبرو خواهید شد. جوشکاری آلومینیوم دشوار نیست، فقط متفاوت است  با تجهیزات وروش مناسب، می‌توانید با اطمینان آلومینیوم را به راحتی جوش دهید.

جوشکاری آلومینیوم

جوشکاری آلومینیوم نسبت به جوشکاری فولاد ها دارای چالش های بیشتری می باشد ؛ چرا که استحکام جوش فولاد با فلز پایه یکسان است اما در مورد آلومینیوم این مساله متفاوت است و استحکام منطقه جوش آلومینوم کم‌تر از ماده پایه است.

همین موضوع تا سال های سال باعث شده بود آلومینیوم نتواند جایگاه خود را در صنعت ثابت کند  در گذشته مجبور بودند برای ساخت سازه های آلومینیومی از پرچ استفاده کنند اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی ما قادر هستیــــم با جوشکاری آلومینیوم قطعات مختلف آلومینیوم را به هم متصل کنیــم .

معمولا جوشکارها در حین جوشکاری آلومینیوم کمی سردرگم می‌شوند.

 

روش‌های جوشکاری آلومینیوم:

آلیاژهای آلومینیوم به دلیل اکسیداسیون سریع (سوختن) تحت یک اتمسفر گاز محافظ (آرگون، هلیم و یا مخلوطی از این دو گاز) به روش‌های زیر جوشکاری می‌شوند :

 

  1. جوشکاری قوس الکتریکی تحت گاز محافظ با الکترود مصرفی ( جوشکاری MIG )

در جوشکاری MIG راه های مختلفی برای تغذیه سیم آلومینیومی وجود دارد: تفنگ های فشاری، تفنگ های قرقره ای، سیستم فشار کش و سیستم فقط فشار تغذیه مداوم.

فقط فشار: تغذیه سیم آلومینیومی از طریق یک سیستم فقط فشاری می تواند دشوار باشد، اما می توان آن را به صورت محدود انجام داد. برای ایجاد تماس سطحی بیشتر با سیم، آستر تفلون، فشار کافی درایو رول و توانایی صاف نگه داشتن کابل تفنگ، به رول های محرک U-Groove نیاز دارد.

    تفنگ قرقره ای: تفنگ قرقره ای با قرار دادن قرقره روی تفنگ امکان لانه سازی پرنده را از بین می برد تا سیم فقط چند اینچ تغذیه کند. تفنگ های قرقره می توانند قطر سیم های آلومینیومی از 0.023 تا 1/16 اینچ را در خود جای دهند و به شما امکان می دهند از کابل های بلندتر 15 تا 30 فوت استفاده کنید.

    تفنگ فشاری: با یک تفنگ فشاری، یک موتور در تفنگ سیم را از لاینر می کشد، در حالی که موتور در کنترل جوشکار یا فیدر به یک موتور کمکی تبدیل می شود. با حفظ کشش ثابت روی سیم، سیستم فشار کش به از بین بردن لانه سازی پرنده کمک می کند. همچنین ارگونومیک تر از اسلحه قرقره است زیرا وزن قرقره در دست اپراتور نیست.

جوشکاری mig 

 حالت دستی جوشکاری MIG به عنوان جوشکاری نیمه اتوماتیک شناخته می‌شود.

 در این فرآیند یک سیم به عنوان الکترود و فلز پرکننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش سیم جوش دور یک حلقه پیچیده شده است و یک سر آن به تفنگ جوشکاری وارد شده است. اتصال قوس با قطبیت معکوس ایجاد می‌شود.

 جوشکاری MIG برای ضخامت‌های بیش تر از ۴ میلی‌متر مناسب است. با جریان مستقیم، می‌توان تا ضخامت‌های ۱ میلی‌متر را نیز جوشکاری کرد اما در این حالت باید از جریان پالسی استفاده کرد.

در جوشکاری MIG ، بهتر است از دستگاه پالس دار ،استفاده شود. گروه صنعتی احسان ،تولید کننده دستگاه جوشکاری پالس دار با بهترین کیفیت می باشد.

 

 2. جوشکاری قوس الکتریکی با الکترود ثابت (جوشکاری TIG)

 

 در این فرآیند، یک قوس الکتریکی بین الکترود ثابت (از جنس تنگستن) و قطعه برقرار می‌شود و همزمان یک گاز خنثی مثل آرگون این قوس را احاطه کرده است که مذاب و الکترود را از اکسیداسیون محافظت می‌کند. یک مفتول آلومینیومی (فلز پر کننده) که توسط اپراتور و با دست هدایت می‌شود به مذاب تغذیه می‌شود.

 — در حالی که جریان مورد استفاده برای ورقه‌های فولادی، جریان مستقیم می‌باشد، جریان مورد استفاده برای جوشکاری آلومینیوم جریان متناوب AC می‌باشد.

اصولا از دستگاه های AC/DC ، برای جوشکاری آلومینیوم به روش TIG استفاده میشود و شرکت احسان نمونه های متفاوتی را در این زمینه طراحی و تولید نموده است و توانایی تغییرات اختصاصی در موارد ضرور را دارد.

 — جوشکاری TIG برای ضخامت‌های ۱ تا ۶ میلی‌متر مناسب است. این فرآیند را می‌توان اتومات کرد اما نمی‌شود به طور کامل توسط ربات‌ها انجام شود. تجهیزات DC برای جوشکاری ورقه‌های ضخیم نیز وجود دارد اما فقط با جوشکاری اتوماتیک می‌توان آن را انجام داد.

 — منابع برق DC می‌توانند پالسی باشند. ماشین‌هایی وجود دارند که می‌توانند قطبیت متغیر ایجاد کنند. با تغییر نسبت دوره‌های جریان، فاز جوشکاری نیز تغییر می‌کند. ( رجوع شود به TIG DC 250 P)

 — اکثر آلیاژهای سری ۱۰۰۰ و ۵۰۰۰ (۱۰۵۰ و ۵۷۵۴ و ۵۳۵۶ و …) را می‌توان با جوشکاری TIG و بدون استفاده از پرکننده، جوشکاری کرد. هیچ کدام از آلیاژهای سری ۶۰۰۰ قابلیت جوشکاری به روش TIG را ندارند.

برای جوشکاری TIG، منابع برق جوشکاری مبتنی بر اینورتر و دارای AC دارای مزایای متعددی هستند که می توانند زمان آماده سازی مواد را کاهش دهند. آنها همچنین می توانند مسائل مربوط به کار مجدد و اعوجاج ناشی از جوشکاری بیش از حد و قرار دادن جوش ضعیف را به حداقل برسانند.

 نکته مهم : جوش کاری MIG سریع‌تر از جوشکاری TIG است.

جوشکاری آلومینیوم

3. جوشکاری لیزری آلومینیوم     

تکنولوژی جوشکاری آلیاژ آلومینیوم با لیزر (جوشکاری لیزری) تکنولوژی جدیدی است که در طی سالهای اخیر وارد صنایع آلومینیوم شده و در مقایسه با روشهای جوشکاری قدیمی، عملکرد بسیار عالی، قابل اطمینان و راندمان بالایی دارد و به محیط خلأ هم نیاز نیست.

بیشتر بخوانید : تکنولوژی جدید جوشکاری لیزری

در این روش، از لیزرهای پرتوان استفاده می‌شود و گرمای ایجاد شده زیاد نیست و در عوض گرمای نقطه‌ای وارد شده بسیار بالاست به نحوی که ناحیه بسیار کوچکی تحت جوشکاری قرار می‌گیرد. سرعت این روش بسیار بالاست و به راحتی می‌توان این فرایند را به شکل اتوماسیون درآورد تا نیازی به نیروی انسانی برای انجام کلیه مراحل نباشد و جوشکاری دستی حذف شود.

با روش جوشکاری لیزری آلیاژهای آلومینیوم می‌توان سرعت جوشکاری را به شدت افزایش داد و در عین حال نیازی به تولید گرمای زیاد نیست که به نوبه خود باعث افزایش راندمان و کیفیت جوشکاری می‌گردد.

به کمک این روش می‌توان ورقه‌های آلیاژی آلومینیوم که ضخامت بالایی دارند را به یکدیگر جوش داد که این کار از طریق اثر Key Hole انجام می‌گیرد (ایجاد سوراخ عمیق و بزرگ برای نفوذ به عمق)، این در حالی است که با سایر روشها چنین کاری ممکن نیست.

تکنولوژی جوشکاری لیزری

4.  جوشکاری با پرتو الکترونی

جوشکاری با پرتو الکترونی شبیه به جوش با لیزر است، با این حال در خلاء انجام می‌شود و نیازی به گاز محافظ ندارد. جوشکاری با پرتو الکترونی باتوجه به اینکه حوضچه‌ مذاب کوچک، اما نفوذ بالا به عمیق آلیاژ دارد و جوش خوبی به وجود می‌آورد، می‌تواند برای آلیاژهای آلومینیومی با ضخامت بالا مناسب باشد.

5. جوشکاری با جوش اصطکاکی

جوشکاری با جوش اصطکاکی از جمله روش‌های پرکاربرد در صنایع مختلف است. این روش از جمله‌ جوشکاری‌های حالت جامد به حساب می‌آید که در آن قطعات کار با استفاده از حرارت و فشار بدون ذوب به یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند. در واقع، در این روش برای اتصال فلزات، حرارت و گرمای ناشی از اصطکاک و فشار به کار گرفته می‌شود. اصطکاک در این نوع جوش بر اثر تماس سطحی که بین فلز متحرک و قطعه ثابت به وجود می‌آید.

جوشکاری اصطکاکی

مزایای روش جوشکاری لیزری آلیاژ آلومینیوم

  • انرژی وارد شده بسیار بالاست ولی در عین حال گرمای زیادی تولید نمی‌کند و دفرمه شدن ساختار بسیار کم، باریک و عمقی است.
  • با توجه به اینکه قطعات مورد استفاده در این روش لزوما هادی جریان الکتریسیته نیستند می‌توان از این روش برای جوشکاری مواد مختلف از جمله آلیاژهای آلومینیومی استفاده کرد.
  • ضخامت قطعاتی که می‌توان با این روش جوش داد بسیار گسترده است.
  • ظرافت کاری فوق العاده است و کوچکترین و ظریف‌ترین قطعات آلومینیومی قابل جوش دادن هستند.
  • زمان مورد نیاز جوشکاری بسیار کم است و نیازی هم به فلزات پر کننده یا فیلر (Filler) نیست.
  • این روش تحت تأثیر میدانهای مغناطیسی نیست در حالی که برخی روشهای قدیمی تحت تأثیر قرار می‌گیرند

در حال حاضر بهترین و مؤثرترین پرتوهای لیزری که در این تکنیک استفاده می‌شوند، CO۲ و YAG هستند که لیزر CO۲ برای جوشکاری صفحات ضخیم آلیاژ آلومینیومی مناسب است چرا که انرژی پرتوهای آن بیشتر است.

با این حال جذب سطحی این پرتوها کم است و در نتیجه در طی جوشکاری، انرژی زیادی به هدر می‌رود. لیزر YAG عموماً دارای پرتوهایی با انرژی کم است اما جذب سطحی این پرتوها در مقایسه با CO۲ بسیار بیشتر است. در نتیجه جذب انرژی تولید شده بیشتر بوده و انجام فرایند سریعتر خواهد بود.

آلیاژهای آلومینیومی که ضخامت بالایی دارند را نمی‌توان با روشهای قدیمی جوشکاری کرد و نیاز به استفاده از اثر Key Hole می‌باشد. برای اینکه چنین اثری ایجاد شود، نیاز به پرتوهای لیزر است تا در عمق ساختار نفوذ کنند.

سختی این روش برای جوشکاری آلیاژهای آلومینیومی این است که این آلیاژها می‌توانند پرتوهای نوری با انرژی خیلی کم را هم جذب کنند و نرخ جذب سطحی اولیه برای پرتو لیزر CO۲ (با طول موج 10.6 میکرومتر) حدود 1.7% و نرخ جذب سطحی پرتو لیزر YAG (با طول 1.06 میکرومتر) حدود 5 درصد است.

 

چالش های جوشکاری آلومینیوم:

یکی از چالش های که برای جوشکاری آلومینیوم وجود دارد ، وجود لایه اکسیدی آلومینیوم (Al2O3)  بر روی سطح است ، آلومینیوم جزو موادی است که دارای اکسید فلز مقاوم است بطوریــکه دمای ذوب اکسید آلومینیوم حدود ۲۰۵۰ درجه سانتیگراد است درحالیکه دمای ذوب  آلومینیوم حدود ۶۶۰ درجه سانتیگراد می باشد . به هنگام جوشکاری آلومینیوم ، این لایه باید برداشته شود که ۳ راه برای آن وجود دارد :

راه های برداشتن لایه اکسیدی در جوشکاری آلومینیم:

۱) ماشین کاری

۲) استفاده مواد خورنده لایه اکسیدی

۳)استفاده از روش های جوشکاری که باعث برداشتن این لایه میشند مانند قوس تمیــزی

اگر لایه اکسیدی برداشته نشود، چه میشود ؟

اگر لایه اکسیدی پاک نشود در حین جوشکاری بر اثر تلاطم های مذاب لایه اکسیدی شکسته میشود و در داخل حوضچه مذاب حبس میشود و باعث کاهش شکل پذیری، کاهش همجوشی و در نهایت باعث ترک خوردگی جوش خواهد شد.

جوشکاری آلومینیوم 

در برخی از روش های جوشکاری ما نیاز نداریم که لایه اکسیدی آلومینیوم را برداریم بلکه این لایه اکسیدی در حین فرآیند جوشکاری حذف میشود . در روش جوشکاری التراسونیک آلومینیوم  یا جوشکاری فراصوتی (جوش التراسونیک یک روش مدرن و پیشرفته است که در آن انرژی الکتریکی با فرکانس بالا ،توسط مبدل دستگاه، به انرژی مکانیکی با صوت بالا تبدیل می شود (، چون ارتعاشات فراصوت باعث برداشته شدن این لایه میشود و در روش جوشکاری با گاز محافظ (MIG)  و جوشکاری تیگ (TIG) پدیده قوس تمیزی سبب برداشته شدن این لایه میشود .

 

مقایسه جوش آلومینیوم و فولاد

جوشکاری آلومینیوم در مقایسه با جوشکاری فولاد یا سایر فلزات متداول ، به ویژه از نظر شیمیایی و حساسیت به ترک ، چالش هایی منحصر به فرد را ایجاد می‌کند. در بسیاری از موارد ، جوشکاری آلومینیوم به برخی از مراحل خاص نیاز دارد. عوامل مهم هنگام جوشکاری مواد عبارتند از انتخاب فلز پرکننده مناسب، نگهداری مناسب و تمیز کردن کامل مواد پایه  و روشهای مناسب جوشکاری. در اینجا برخی از چالش‌های متداول هنگام جوشکاری آلومینیوم و بهترین راه حل‌های اصلی برای پرداختن به آن‌ها ارائه می‌شود.

 

رسانایی بالای آلومینیوم، چالشی در جوشکاری

یکی دیگر از چالش‌های آلومینیوم این است که پنج برابر رسانا از نظر حرارتی از فولاد است. نواحی خنک فلز پایه سعی می‌کند گرما را از استخر جوش بکشد ، که می‌تواند باعث عدم نفوذ در جوش شود. به دلیل این تفاوت در هدایت حرارتی ، آلومینیوم در هنگام جوشکاری به ورودی‌های گرمای بسیار بیشتری نسبت به فولاد احتیاج دارد.

 

ترک خوردگی در آلیاژهای آلومینیوم به دلیل فشار زیاد در جوش کاری به دلیل انبساط حرارتی بالا (دو برابر فولاد) و انقباض قابل توجه در جامد شدن رخ می‌دهد. این مقدار به طور معمول 5٪ بیشتر از جوشکاری فولاد معادل است. ترک‌های جامد سازی در مرکز جوش شکل می‌گیرند، که معمولاً در طول جامد شدن در امتداد خط مركزی امتداد دارند. ترک‌های جامد سازی همچنین در دهانه جوش در انتهای عملیات جوشکاری اتفاق می‌افتد. علل اصلی ترک های جامد شدن به شرح زیر است:

  1. ترکیب نادرست سیم پرکننده فلزی
  2. هندسه جوش نادرست
  3. جوشکاری در شرایط مقاومت بالا

آلومینیوم دارای نقطه ذوب 1200 درجه فارنهایت است. این مقدار در مقایسه با فولاد که 2600 تا 2700 درجه فارنهایت است، کم می‌باشد. به دلیل این نقطه ذوب کم ، بسیاری فکر می‌کنند که برای جوشکاری آلومینیوم به تجهیزات سبکتری نیاز دارند. اما ، هدایت حرارتی آلومینیوم پنج برابر بیشتر از فولاد است ، به این معنی که گرما خیلی سریع از بین می‌رود. بنابراین ، جریان و ولتاژ برای جوشکاری آلومینیوم بالاتر از فولاد است. بنابراین برای جوشکاری این فلز با ارزش به تجهیزات سنگین تری نیاز است.

انتخاب فلز پرکننده

استفاده از نمودار انتخاب هنگام انتخاب فلز پرکننده آلومینیوم بسیار مهم است که بسته به ویژگی‌های جوش مورد نیاز ، ترکیبی از عناصر آلومینیومی پرکننده فلز را توصیه می‌کند. نمودار انتخاب شامل هشت ویژگی است که در کاربردهای مختلف جوشکاری مهم هستند: حساسیت به ترک، استحکام، انعطاف پذیری، مقاومت در برابر خوردگی، کارکرد در درجه حرارت بالا، مطابقت با رنگ پس از آنودایزاسیون، عملیات حرارتی بعد از جوش و مقاومت. با تجزیه و تحلیل نیازهای مؤلفه نهایی ، می‌توان تعیین کرد که کدام ویژگی در برنامه خاص مهمترین است و یک فلز پرکننده را انتخاب کنید که به بهترین وجه با مشخصات مورد نیاز مطابقت داشته باشد. توجه به این نکته ضروری است که دمای کارکرد بالا با آلومینیوم از 150 درجه تا 350 درجه فارنهایت است. این مورد و سایر تعاریف از خصوصیات مورد نیاز را را می‌توان در نمودار انتخاب آلومینیوم یافت.

 

گزینه دیگر استفاده از نرم افزار انتخاب کننده فلز پرکننده است که توسط شرکت های فنی ارائه می‌شوند. همان اطلاعاتی که در نمودار انتخاب بصورت کامل موجود است را می‌توان در این برنامه‌ها نیز یافت.

 

انتخاب مناسب فلز پرکننده همیشه مهم است. به عنوان مثال ، اگر ماده اصلی جوش داده شده آلومینیوم 6061 باشد ، گزینه‌های فلز پرکننده خوب شامل 4043 ، 4943 و 5356 خواهد بود. سیم جوش قوس فلزی 4043/4943 (GMAW) یا میله جوشکاری قوس تنگستن گازی می تواند تخلخل را کاهش داده و جوشکاری بهتری را ارائه دهد در حالی که نوع 5356 مقاومت و استحکام بیشتری را ارائه می دهد.

 

نکات مهم در نگهداری فلزات پرکننده در جوشکاری آلومینیوم:

  1. تمام فلزات پرکننده و فلزات پایه را در مکانی خشک با حداقل نوسان دما نگهداری کنید تا تراکم به حداقل برسد.
  2.    قطعات آلومینیومی را به صورت عمودی ذخیره کنید تا تراکم و جذب آلودگی آب بین لایه ها به حداقل برسد.
  3.   در صورت امکان 24 ساعت قبل از جوشکاری فیلر و فلزات پایه را به محل جوش بیاورید. این به آنها اجازه می دهد تا به دمای اتاق برسند و تراکم را به حداقل برسانند.
  4. فلزات پرکننده را قبل از جوشکاری پوشیده نگه دارید.
  5. از یک برس فولادی ضد زنگ برای حذف لایه اکسید استفاده کنید تا قابل کنترل باشد. لایه اکسید دارای نقطه ذوب بالاتری نسبت به فلز پایه است و می تواند رطوبت را جذب کند که منجر به افزایش تخلخل می شود.
  6. هر گونه روغن، گریس، کثیفی یا رطوبتی که می تواند جوش را آلوده کند را پاک کنید.
  7. برای تمیز کردن اتصالات جوشکاری از پارچه های مغازه استفاده نکنید زیرا به راحتی می توانند روغن و کثیفی را به سطح جوش منتقل کنند.
  8.     اتصال را با برس سیمی فولادی ضد زنگ فقط پس از تمیز کردن با حلال تمیز کنید.

 

کلام پایانی

در این مقاله تلاش کردیم توضیحاتی درباره( جوشکاری آلومینیوم ) ارایه نماییم ؛ از خواص و آلیاژهای آلومینیوم تا انواع روش های جوشکاری آلومینیوم  و چالشها و نکات مهم آن. امیدواریم این مطلب برای شما همراهان گرامی مفید و کاربردی بوده باشد.
فراموش نکنید انجام جوشکاری بی‌عیب و نقص معمولا زمان‌بر است، اما با تمرین و ممارست می‌توانید مهارت کافی برای جوشکاری را به دست بیاورید. جوش آلومینیوم به سبب کاربردهای فراوان در سازه‌های مختلف و صنعت اهمیت زیادی دارد، اما برای این کار باید به چالش‌های کار با این فلز غلبه کنید.

باعث افتخار ماست نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.

صادقی : تشکر
0 0
مطالب خوب و کاملی درباره جوشکاری آلومینیوم بود ممنون از شما
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :