امروز چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 ساعت 18 : 33 دقیقه

کابل جوشکاری چیست؟

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 29 بهمن 1402 در ساعت 10 : 34 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )

آنچه باید در مورد کابل جوشکاری بدانید

 

کابل جوشکاری (Welding cable) چیست؟

کابل جوشکاری (Welding cable) یکی از انواع کابل‌های الکتریکی هستند. این کابل‌های قابل حمل، از یک هادی آب‌دیده و بادوام تشکیل شده‌اند که اغلب از جنس مس است.  برای انتقال جریان الکتریکی از دستگاه جوش به الکترود یا انبر جوشکاری استفاده می شود. این کابل ها باید از رسانایی الکتریکی بالا، مقاومت در برابر حرارت و انعطاف پذیری خوبی برخوردار باشند. این محصول روی کیفیت انجام کار تاثیر زیادی دارد.

کابل های جوشکاری معمولاً از مس یا آلومینیوم ساخته می شوند. مس رسانای الکتریکی بهتری از آلومینیوم است، اما آلومینیوم سبک تر است و هزینه کمتری دارد.

این کابل ها از یک یا چند رشته سیم رسانا تشکیل شده اند که در یک روکش عایق پیچیده شده اند. روکش عایق معمولاً از لاستیک، نئوپرن یا پلاستیک ساخته می شود.

کابل جوشکاری 

آنچه در ادامه می خوانید:

ساختار کابل جوشکاری

اجزاء کابل جوشکاری

فرآیند ساخت کابل

   · مرحله اول -  نازک کاری

   · مرحله دوم - آنیل کاری

   · مرحله سوم - بهم تاباندن رشته‌ های مسی

   · مرحله چهارم - عایق کاری

   · مرحله پنجم - روکش زنی کابل

   · مرحله ششم - آزمون مقاومت الکتریکی هادی

ویژگی های کابل جوش مسی

 اهمیت طول کابل جوشکاری

عوامل موثر در تعییت طول کابل

سوالات رایج در مورد کابل جوشکاری

 

ساختار کابل جوشکاری:

کابل جوش به طور کلی از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

- روکش یا ژاکت عایق

- یک رشته‌ی رسانا از جنس مس آنیل شده

 

اجزاء کابل جوشکاری:

کابل جوشکاری بر اساس روکش ، رشته رسانا و کاربرد آن به انواع مختلفی تقسیم میشود :

روکش یا عایق:

روکش عایق کابل جوشکاری نسوز که در واقع بیرونی‌ترین لایه‌ از کابل است، وظیفه‌ی محافظت از رشته‌های رسانای داخلی کابل را برعهده دارد. روکش عایق کابل‌های جوش معمولا از نوع ترموست هستند و از موادی همچون EPDM، نئوپرین یا PVC ساخته شده‌اند.

 عایق‌هایEPDM و نئوپرین دارای انعطاف‌پذیری بالایی هستند، اما PVC با وجود انعطاف‌پذیری پایین‌تری مقاومت بالاتری در مقابل بریدیگی و ساییدگی از خود نشان می‌دهد. 

این عایق‌ها کابل را در برابر گرما و جرقه‌های ناشی از جوشکاری، ضربه، بریدگی و ساییدگی محافظت می‌کنند و از سوی دیگر ایمنی کافی برای مصرف‌کننده را نیز فراهم می‌آورند.

 

با وجود چنین عایق قدرتمندی، احتمال برق گرفتگی یا آتش‌سوزی در حین فرآیند جوشکاری به صفر می‌رسد و به این ترتیب می‌تواند از افراد و دستگاه‌ها محافظت کند.

کابل های جوشکاری را می توان بر اساس نوع روکش به سه دسته تقسیم بندی کرد.

        کابل های لاستیکی

        کابل های نئوپرن

        کابل های پلاستیکی

رشته رسانای مسی:

همانطور که گفتیم هادی به کار رفته در کابل‌ جوش اغلب از جنس مس است. مس فلزی بسیار رسانا، سبک و انعطاف‌پذیر است که همین موضوع انعطاف‌پذیری کابل جوش را نیز افزایش می‌دهد و جابه‌جایی آن را آسان‌تر می‌کند.

از سوی دیگر این فلز در برابر دمای بالا بسیار مقاوم است و می‌تواند در مواجهه با گرما و جرقه‌های ناشی از عملیات جوشکاری عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

مس به کار رفته در این کابل‌ها از نوع آنیل شده است و همین موضوع موجب انعطاف‌پذیری و مقاومت بالاتر کابل‌های جوش به نسبت سایر کابل‌ها شده است.

کابل جوشکاری

کابل های جوشکاری را می توان بر اساس نوع هادی به دو دسته تقسیم بندی کرد.

       · کابل های مسی

       · کابل های آلومینیومی

 

کابل های جوشکاری را می توان بر اساس نوع کاربرد به صورت زیر تقسیم بندی کرد.

        · کابل های جوشکاری دستی

        ·  کابل های جوشکاری اتوماتیک

        · کابل های جوشکاری زیر آب

 

فرایند ساخت کابل:

فرایند ساخت انواع کابل ها معمولا شامل مراحل زیر می باشد.

 

مرحله اول: نازک کاری

برای تولید سیم و کابل، باید مواد اولیه که معمولاً مس، آلومینیوم یا فولاد است، تامین شوند. این مواد از زمین استخراج می‌شوند و سپس به شکلی پردازش می‌شوند که بتوان از آنها برای ساخت سیم استفاده کرد. مرحله بعدی کشیدن مواد اولیه به سیم‌های نازک است. این کار با عبور مواد از سری قالب‌هایی که به تدریج مقطع آنها را کاهش می‌دهند انجام می‌شود.

گام اول از مراحل تولید سیم و کابل نازک‌کاری است. عملیات نازک‌کاری از طریق دستگاه نازک‌کن فاین و همچنین نازک‌کن راد طی دو مرحله مجزا انجام می‌پذیرد. به این صورت که نخست مفتول مسی 8 میلی‌متری به کمک دستگاه راد به یک مفتول مسی با ضخامت کمتر از یک میلی‌متر تبدیل می‌شود. سپس توسط دستگاه فاین تغییرات لازم روی این مفتول‌ها صورت می‌گیرد تا به صورت سیم‌ها و کابل‌های مورد نیاز مشتری درآیند.

 

مرحله دوم: آنیل کاری

همه مفتول‌هایی که توسط دستگاه فاین عملیات نازک‌کاری بر روی آن‌ها انجام گرفته است، در کنار کوره مخصوص آنیل‌کاری گردآوری می‌شوند. معمولا در اطراف کوره آنیل‌کاری یک‌سری تابلوهای مخصوص وجود دارد تا کارگران بتوانند با توجه به آن‌ها مفتول‌ها را جمع‌آوری نمایند. پس از این‌که تعداد به حد نصاب مفتول رسید،‌ در کوره آنیل قرار می‌گیرند.

 

مرحله سوم: بهم تاباندن رشته‌ های مسی

تاباندن رشته‌های مسی یا همان بانچ از طریق ماشین‌آلات مخصوصی به نام بانچر انجام می‌پذیرد. به این منظور مفتول‌های آنیل شده روی قرقره را که در مرحله پیش آماده شده‌اند، در دسترس کارگران قرار می‌دهند.

 

در صورتی‌که هدف تولید کابل‌های رشته‌ای مانند کابل‌های قدرت یا خودنگهدار باشد، رشته‌های مسی  توسط تابنده با حفظ یک ساختار کاملا منظم به هم تابیده می‌شوند. برای تهیه کابل‌های خودنگهدار نیز رشته مغزی در بخش مغزی قرار می‌گیرد. در حالی‌که سایر رشته‌های مسی با رعایت فاکتورهای نظیر جهت چرخش مشخص و طول تاب خاص به دور آن پیچیده می‌شوند.

 کابل جوشکاری

مرحله چهارم: عایق کاری

یکی از مهم‌ترین مراحل تولید سیم و کابل مرحله عایق‌کاری تجهیزات است. در اینجا رشته‌های مسی پانچ شده به همراه گرانول عایق به‌عنوان مواد اولیه مورد نیاز در سالن عایق‌کاری آماده می‌شوند. این متریال ممکن است که برای ساخت زیره کابلی یا تولید سیم به کار روند.

 

چنانچه هدف تولید سیم باشد، محصول ساخته شده توسط دستگاه اکسترودر به واحد بسته‌بندی فرستاده می‌شود. درصورتی‌که برای ساخت زیره کابلی، فرآورده تولیدی روی یک‌سری قرقره‌های مخصوص جمع‌آوری شده تا در مرحله تاب زیره مورد استفاده قرار گیرد.

مرحله پنجم: روکش زنی کابل 

در این مرحله متریال اولیه یعنی شیلدهای آلومینیومی ، زیره‌های استرندر شده و همچنین گرانول روکش در محوطه کارخانه آماده می‌شوند. سپس عملیات روکش‌زنی کابل توسط یکی از اصلی‌ترین ماشین آلات تولید سیم و کابل یعنی دستگاه اکسترودر انجام می‌گیرد. برای تولید کابل‌های قدرت باید رشته‌های به هم تابیده شده به کمک لایه‌ای از پی‌وی‌سی یا مواد پلی‌اتیلن به طور کامل روکش شوند. این لایه کمک می‌کند تا کابل قدرت در برابر عوامل محیطی مقاومت کافی پیدا کند.

در کابل های جوشکاری احسان ، شیلد های آلومینیومی که به دور سیم های مسی پیچیده شده، دارای ویژگی های زیر می باشد:

• جلوگیری از انتقال حرارت تولید شده در رشته سیم ها به روکش کابل

• کمک به انتقال کامل جریان از نقطه تولید به نقطه مصرف

• دارای کمترین میزان هدررفت جریان

 کابل جوشکاری

مرحله ششم: آزمون مقاومت الکتریکی هادی

برای این‌که اطمینان حاصل شود مراحل تولید سیم و کابل به طور اصولی انجام می‌‌شوند و محصولات کیفیت لازم را دارند؛ همه قرقره‌های تولید شده تست می‌شوند. آزمون مقاومت الکتریکی هادی پیش از بسته‌بندی کابل‌ها انجام می‌گیرد. هدف تست مقاومت الکتریکی هادی این است که تیم تولید از بابت یکنواختی قطر محصولات اطمینان حاصل کنند. همچنین مواردی نظیر کیفیت مناسب هادی و عدم پارگی در رشته‌های هادی نیز در این مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مرحله هفتم: آزمون ولتاژ بالا 

گام نهایی از مراحل تولید سیم و کابل آزمون ولتاژ بالا است. این تست به منظور مطمئن شدن از عدم قطعی جزئی عایق و همچنین پوشش‌دهی کامل هادی از بخش عایق انجام می‌پذیرد. پس از اطمینان از این موارد کیفیت مواد عایق نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

چنانچه محصولات هیچ ایرادی نداشته باشند، بر روی آن‌ها نشانه‌گذاری‌های لازم انجام می‌شود. سپس اقداماتی نظیر لفافه‌پیچی و نصب پلاک روی قرقره کابل‌ها و سیم‌ها صورت می‌گیرد.

 کابل جوشکاری

کابل‌هایی که در مراحل جوشکاری کاربردی هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جنس آلومینیم و یا مس می‌باشد  و هر دو می‌توانند در دسته کابل افشان قرار بگیرند. قیمت کابل جوشی که از جنس مس باشد، طبیعتا از کابل‌های جنس آلومینیوم بیشتر است. کابل‌های مسی از نظر کیفی، عملکردی بهتری نسبت به نوع آلومینیومی آن دارند. عایق این نوع کابل‌ها (جوش) از جنس پلاستیک می‌باشد که بسیار قابل‌انعطاف است و درجه خمش عالی‌ دارند. علاوه بر این، عایق پلاستیکی که به ‌عنوان غلاف کابل در نظر گرفته‌ شده است، از هر نظر (مقاومت فیزیکی، مکانیکی و الکتریکی) مقاوم و قدرتمند می‌باشد. این نوع کابل‌ها در مقایسه با باقی کابل‌ها در مقابل انواع تنش‌ و فرسودگی‌ مقاومت عالی دارند. از جمله سایر ویژگی‌های عایق کابل‌های جوش افشان، باید به مواردی مانند قابلیت نسوز بودن، عدم جذب رطوبت، مقاومت زیاد در برابر انواع مواد شیمیایی، مقاومت در برابر انواع مواد روغنی و… اشاره نمود. همین خصوصیات منحصربه ‌فرد باعث شده تا این نوع کابل افشان برای کاربری‌های زیادی مانند استفاده در موتورخانه‌ها، کوره‌ها، جوشکاری الکترود و… مورد استفاده قرار بگیرد. فلز رسانای موجود در کابل جوش افشان بیشتر از مس آنیل شده است. این نوع کابل‌ها در دمای ۳۵ تا ۸۰ درجه سانتی گراد قابل‌ استفاده می‌باشد و در بعضی از نمونه‌های آن میزان انعطاف‌پذیری کابل تا حدود ۶ برابر اندازه قطر کابل است.

کابل جوش لاستیکی

فرایند جوشکاری دارای حساسیت‌های مختص به خودش می‌باشد. مهم‌ترین مسئله‌ای که باید پیش از شروع عملیات جوشکاری در نظر داشته باشید، این است که از ایمنی وسایل و ابزار کار اطمینان پیدا کنید. استفاده از کابل جوش لاستیکی جزء مواردی است که باید در زمان انتخاب آن، آگاهی کاملی داشته باشید. انتخاب یک کابل مناسب برای ایمنی دستگاه جوش از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا سیم جوشکاری همواره در معرض دمای زیاد قرار می‌گیرد و عدم به‌کارگیری جنس مرغوب کابل، سبب به خطر افتادن امنیت فرایند جوشکاری خواهد شد. کابل جوش لاستیکی از نظر عایق، بسیار مستحکم است و به همین دلیل نقش مهمی در فرایند جوشکاری دارد. در شرایطی که این سیم باید در معرض مواد خطرناک مختلفی مانند روغن‌ها، اسیدها و یا دمای زیاد قرار بگیرد، کیفیت و مرغوبیت آن بسیار مهم است. کابل‌های جوش لاستیکی باید در برابر شرایط دشوار کارگاهی (جوشکاری) مقاومت داشته باشند. در حقیقت این غلاف لاستیکی مستحکم و آلیاژ فلزی داخل آن، برای رفع این دسته از نیازها تولید شده است. کابل‌های جوش لاستیکی اغلب در مواردی کاربرد دارد که درجه آمپر، رو به افزایش باشد. علاوه بر این محصولی مرغوب و با کیفیت، قابلیت دارد تا در برابر شرایط پر تنش، انعطاف لازم را داشته باشد. قابلیت کج و راست شدن، خم شدن و یا کشیده شدن از مهم‌ترین وظایف یک کابل لاستیکی مرغوب است.

کابل جوش مس چه ویژگی‌هایی دارد؟

می‌دانیم که کابل جوش یکی از اجزای اصلی در فرایند جوشکاری است و تأثیر بسیار زیادی بر روی مصرف انرژی و کیفیت جوش دارد. در ادامه به بررسی ویژگی‌های خاص و قابل توجه این کابل اشاره می‌کنیم تا به هنگام تهیه محصول به این موارد دقت کنید.

۱. قدرت کابل جوش

از مهم‌ترین ویژگی‌های کابل جوش می‌توان به قدرت آن اشاره کرد. قدرت کابل جوش با مقدار یا درجه آمپر مشخص می‌شود؛ از عوامل تأثیرگذار در قدرت کابل حوش می‌توان به سطح مقطع سیم و کابل در کنار عوامل دیگری مثل طول، مقدار مقاومت حرارتی و دمای محیط اشاره کرد. در یک تعریف کلی از قدرت کابل جوشکاری می‌توان به میزان جریانی اشاره کرد که بدون وجود هیچگونه مشکلی قادر به انتقال جریان است.

۲. طول کابل جوش

از جمله ویژگی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید طول کابل جوش است؛ باید توجه کنید که هر چه طول یک کابل کمتر باشد قادر به انتقال جریان بیشتری است. اگر کابل جوش دارای طول زیادی باشد در نهایت شاهد افت ولتاژ در ابتدا و انتهای کابل خواهیم بود.

 

۳. جنس رسانای مغزی کابل

جنس رسانای داخل کابل نیز بسیار مهم است؛ از بهترین رسانا برای کابل جوش می‌توان به نوع مسی آن اشاره کرد چرا که دارای انتقال جریان مقاومت خیلی زیادی است.

کابل جوش مس با کابل‌های دیگر چه تفاوتی دارد؟

باید توجه کنید که کابل جوش دارای انعطاف‌پذیری و دوام بسیار زیادی است. از آنجایی که جوشکاری نیازمند الکترودها در قوس و جهات مختلفی است به همین دلیل نیاز به یک کابل منعطف با تعداد رشته‌های زیاد و نظم و عایق مناسبی است. مقاومت و دوام این کابل برای محیط‌های صنعتی، فرسایشی و خشن گزینه مناسبی محسوب می‌شود. این ویژگی‌های منحصربه‌فرد باعث شده است که کابل جوش از دیگر کابل‌ها متفاوت باشد.

 

اهمیت طول کابل جوشکاری:

انتخاب صحیح طول کابل جوشکاری می ‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت و کارایی جوش داشته باشد. طول نامناسب کابل می ‌تواند به عواملی نظیر کاهش جریان الکتریکی، افزایش از دست دادن توان، تغییرات در توزیع حرارت و حتی احتمال ایجاد مشکلات ایمنی منجر شود. به طور کلی، طول کابل باید به گونه‌ ای انتخاب شود که از کاهش ولتاژ، افت توان و افت جریان جلوگیری شود.

جدول زیر استاندارد جهانی کابل جوشکاری بر اساس طول کابل و قطر آن می باشد:

کابل جوشکاری

مثال: کابل مسی با سطح مقطع 95 میلیمتر مربع یا کابل آلومینیوم با سطع مقطع 150 میلیمتر مربع، در فاصله 250 متر ، قادر به تحمل 222 آمپر می باشد.

نکته مهم: البته که مقادیر ذکر شده در شرایطی که بقیه پارامترها استیبل و ثابت باشند، صدق می کند و در صورت تغییرات همچون حالت های مختلف جوشکاری (مثلا جوش سربالا ، دمای محیط ، و ....) مقادیر جدول نیز تغییر می کند.

  عوامل مؤثر در تعیین طول کابل:

عواملی می ‌توانند بر انتخاب طول کابل جوشکاری تأثیرگذار باشند که عبارتند از:

   • جریان الکتریکی (آمپر): با افزایش طول کابل، مقدار جریان الکتریکی کاهش می‌ یابد که منجر به کاهش گرمایش جوش و کاهش عمق نفوذ جوش می ‌شود. انتخاب طول کابل باید با توجه به جریان مورد نیاز برای جوشکاری انجام شود.

 

    •نوع کابل: مقاومت الکتریکی متفاوت نوع کابل‌ ها تأثیر زیادی در کاهش ولتاژ دارد. کابل ‌های با مقاومت کمتر، ولتاژ کمتری از دستگاه جوشکاری به کابل جوش می ‌رسانند که بهبود کیفیت جوشکاری را به همراه دارد.

 

    جریان دستگاه جوشکاری: دستگاه ‌های جوشکاری با جریان بالاتر معمولاً برای کار با طول کابل‌ های بلندتر، مناسب هستند. انتخاب طول کابل باید با توان دستگاه جوشکاری هماهنگ شود.

 

    •وضعیت محیطی: محیط ‌های با دمای بالا، رطوبت یا غبار می ‌توانند تاثیرات منفی بر کابل داشته باشند. در انتخاب طول کابل، به شرایط محیطی نیز توجه شود.

 

بهترین کابل مناسب برای دستگاه جوش کدام است؟

با توجه به اهمیت کابل در جوشکاری، هر فردی تمایل دارد تا بداند بهترین کابل دستگاه جوش کدام است و این کابل چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. در حالت کلی می‌توان این گونه بیان کرد که در جوشکاری بهترین کابل، کابلی است که بتواند بالاترین جریان الکتریکی را بدون هیچ مشکلی از خود عبور دهد. هرچه توانایی کابل در زمینۀ انتقال جریان بالاتر باشد، آن کابل مرغوب‌تر بوده و به تبع آن قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

اگرچه در نهایت بدون توجه به نوع کابل، می‌توان بیان کرد که اصلی‌ترین وظیفۀ یک کابل، انتقال جریان الکتریکی از منبع به دستگاه مورد نظر می‌باشد. در این مورد نیز دستگاه مقصد همان دستگاه جوش است. اهمیت شناخت بهترین کابل دستگاه جوش، این است که در صورت ایجاد عیب یا کوچک‌ترین مشکلی در آن، علاوه بر این که انجام فرایند جوشکاری محقق نمی‌شود، امکان بروز حوادث مرگ‌بار و خطرآفرین نیز وجود دارد. بنابراین انتخاب صحیح کابل دستگاه جوش اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.

 

 کابل جوشکاری

کابل دستگاه جوش مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

حالا که با انواع کابل دستگاه جوش و نقش و اهمیت این قطعه در عملیات جوشکاری و صنعت آشنا شدید، بهتر است ویژگی‌هایی که چنین کابلی نیاز است داشته باشد تا در فرایند مهم جوشکاری به بهترین شکل عمل کند نیز، بشناسید؛ تا در هنگام خرید کابل دستگاه جوش این ویژگی‌ها را در نظر داشته باشید و سپس اقدام به خرید نمایید.

 

قدرت، اصلی‌ترین ویژگی یک کابل جوشکاری است که با توجه به نیاز و فرایندی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، تعیین می‌شود. به میزان ولتاژی که یک کابل بتواند بدون مشکل، از خود عبود دهد، قدرت کابل می‌گویند. عوامل و فاکتورهای متعددی این قدرت را کنترل می‌کنند که از جملۀ آن‌ها می‌توان به طول و قطر کابل و همچنین کیفیت مس به کار رفته در ساختار آن اشاره کرد.

 

یک نسبت عکس میان قطر کابل با طول آن وجود دارد. به این معنا که هر چقدر طول کابل دستگاه جوش افزایش یابد، به همان نسبت نیز باید از قطر آن کاسته شود. این موضوع به این علت است که با افزایش طول کابل، جریان الکتریکی باید مسافت بیشتری را در مس طی کند که افزایش این مسافت منجر به بالا رفتن مقاومت الکتریکی خواهد شد. در نهایت بالا رفتن مقاومت به افزایش دمای کابل خواهد انجامید. با توجه به این که مس قابلیت پذیرش دمای بالا بدون آسیب را دارد، ممکن است بگویید پس مشکلی ایجاد نمی‌شود، اما در پاسخ باید اعلام کنیم که، اگرچه توانایی تحمل مس در دمای بالا زیاد است، اما روکش کابل دستگاه جوش چنین مقاومتی را ندارد و در دمای بالاتر از استاندارد و حد تحمل خود، به سرعت ذوب می‌شود. می‌دانید که ذوب شدن پوشش کابل خطراتی از جمله برق گرفتگی را برای افراد ایجاد می‌کند.

 

این ویژگی‌ها با عنوان‌های درجه مقاومت حرارتی و درجه مقاومت کابل در قسمت مشخصات هر کابل وجود دارد.

اندازه و درجه کابل جوشکاری:

از دیگر ویژگی‌های یک کابل دستگاه جوش، می‌توان به اندازه و درجۀ آن اشاره کرد. فراموش نکنید که در استفاده صحیح و خرید موفق کابل مناسب، لازم است اطلاعات کافی و کاملی از نوع مصرف خود، میزان جریان برقی که کابل شما باید تحمل کند، اندازه و سایز کابل به طور شفاف، معین شده باشد. توصیه ما این است که برای اطمینان بیشتر در این زمینه، حتما از یک متخصص جوشکاری کمک بگیرید. اگر با توجه به موارد ذکر شده کابل را خریداری کنید، دوام و طول عمر دستگاه و کابل را تضمین کرده و همچنین در هزینه‌های خود صرفه‌جویی خواهید کرد.

 کابل جوشکاری

با توجه به آمپراژ دستگاه جوش و طول کابل میتوانید سایز مناسب را با استفاده از جدول زیر انتخاب نمایید. اعداد ردیف بالا به طول کابل با واحد متر اشاره دارند. عددهای ستون اول از سمت چپ، آمپر جوشکاری را نشان میدهند. اعداد داخلی نیز سطح مقطع رسانای کابل جوش را با واحد میلیمتر مربع بیان میکنند. پس از انتخاب سایز کابل مناسب، بهترین کابل جوش را از ما بخواهید.

 

میزان انعطاف کابل

یکی دیگر ویژگی‌های مهم برای خرید یک کابل دستگاه جوش، میزان انعطاف آن است. می‌دانید که استفاده از دستگاه جوش در محیط‌های صنعتی و یا به اصلاح زمخت و سخت انجام می‌شود. گاهی در هر محیطی نیاز است تا کابل برای دسترسی بهتر خم شده و یا به دور قسمتی پیچیده شود. پرواضح است که هر چه انعطاف بالاتر باشد، کار با کابل ساده‌تر بوده و همچنین دوام آن نیز بیشتر می‌شود.

 کابل جوشکاری

اگرچه میزان انعطاف‌پذیری مورد نیاز، کاملا متناسب با نوع و محیط مصرف آن خواهد بود، در نتیجه بهتر این است که برای خرید کابل مناسب با یک متخصص مشورت کنید. قابل ذکر است که هرچه مس استفاده شده در ساخت هادی کابل جوشکاری، مرغوب‌تر باشد، انعطاف‌پذیری آن بالاتر می‌رود. در نهایت نیز مرغوبیت مس روی قیمت کابل تاثیرگذار خواهد بود. در نتیجه برای خرید کابل به صرفه، لازم است میزان انعطاف مورد نیاز در محیط مصرف را برآورد کنید و با توجه به آن خرید خود را انجام دهید.

مقاومت و پایداری

 

به عنوان آخرین ویژگی مهم در هنگام انتخاب کابل دستگاه جوش، می‌توان به مقاومت آن اشاره کرد. همان‌طور که از نام این ویژگی برمی‌آید، این مورد مقاومت و دوام کابل را در طول زمان نشان می‌دهد. کابل‌ها، با مقاومت‌های متفاوتی تولید می‌شوند که این ویژگی وابسته به کیفیت و نوع متریال و مواد اولیۀ آن‌ها است. از آن‌جایی که به طور معمول دستگاه جوش در محیط‌های سخت و صنعتی استفاده می‌شود، مقاومت و پایداری کابل در شرایط مختلف دمایی، درجه حرارت بالا، حضور گرد و خاک، تماس با آلودگی‌های مختلف و همچنین مواد شیمیایی و خورنده بسیار مهم است.

 

فراموش نکنید که اگرچه کابل‌های مقاوم‌تر، دارای قیمت بالاتری هستند، اما در بلندمدت خریدی به صرفه محسوب می‌شوند؛ به علاوۀ این که سلامت کابل و دستگاه شما را نیز برای مدتی طولانی تامین خواهند کرد.

 

______________________________________________

 

سؤالات رایج و متداول درباره کابل جوش

•کابل جوش در چه نوع جوشکاری‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

این کابل در صنعت جوشکاری الکتریکی به کار گرفته می‌شود. به طور کلی جوشکاری الکتریکی از دو بخش مقاومت و arc تشکیل می‌شود که به جوشکاری نوع arc قطعه کاری می‌گویند. کابل جوش مس در هر دو نوع این بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و از جایگاه خوبی برخوردار است.

 

•ساختار کابل جوش به چه صورتی است؟

این نوع کابل از یک رسانای مسی با قابلیت انعطاف‌پذیری بالا و مناسب تشکیل شده است. هادی این کابل از یک عایق محافظتی است که باعث می‌شود کابل در برابر عوامل آسیب‌زای بیرون از خود مقاومت خوبی نشان دهد. به طور کلی عایق کابل جوشکاری از جنس پلاستیکی است.

 

•کابل مناسب برای دستگاه جوش کدام است؟

جوشکاری یکی از مهم‌‌ترین و پرکاربردترین موارد صنعتی است که با وجود استفادۀ گسترده از آن، از تجهیزات ساده‌ای تشکیل شده است. می‌دانید که جوشکاری فرایندی است که به وسیلۀ جریان برق انجام می‌شود، بنابراین انتخاب کابل دستگاه جوش اهمیت بسیار زیادی دارد

کابل دستگاه جوش باید دارای ویژگی‌ها و توانایی‌های کارکردی مناسبی باشد تا در حین انجام فرایند جوشکاری مشکلی ایجاد نشود. این کابل نقش مهم انتقال جریان الکتریکی مورد نیاز برای جوشکاری را بر عهده دارد. با توجه به این که مدارهای جوشکاری، نیاز به جریان الکتریکی با ولتاژ خاصی جهت انجام صحیح فرایند دارند و به نوعی بیشتر استفاده از آن‌ها در صنایع می‌باشد، در نتیجه ویژگی‌های آن با کابل‌های معمولی متفاوت خواهد بود.

 

•حداکثر طول کابل جوشکاری چقدر باید باشد؟

طول این نوع کابل نباید بیشتر از ۷ یا ۸ متر باشد چرا که باعث کاهش افت آمپر می‌شود و ممکن است به دستگاه جوش آسیب وارد کند. ( نسبت استاندارد طول کابل و ولتاژ و قطر کابل پیش تر در این مقاله گفته شد. )

 ________________________________________________

 کلام آخر

در جمع‎بندی ویژگی‌های یک کابل دستگاه جوش ایده‌آل، می‌توان گفت که بهترین کابل، کابلی است که به راحتی دچار پوسیدگی و آسیب فیزیکی نشود، انعطاف بالایی داشته باشد تا کاربر بتواند با آزادی عمل از دستگاه استفاده کند، در حین استفاده میزان گرمای بسیار بالایی را ایجاد نکند و همچنین در طول فرایند جوشکاری دچار افت فشار الکتریکی نگردد. ایجاد جریان یکنواخت در کابل به جوشکاری بی‌نقص‌تری منجر می‌شود. شرکت احسان همواره تلاش کرده است تا با بهره گیری از مهندسین فنی و نیروی جوان و استفاده از بهترین متریال مواد اولیه ، با کیفیت ترین محصولات را به مشتریان گرامی عرضه نماید.

 

مهدی غفاری : کابل
1 0
من کابل جوشکاری میخواستم چجوری میتونم سفارش بدم؟
مدیریت : پاسخ
0 0
درود بزرگوار لطفا با واحد فروش تماس بگیرید.
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :