امروز چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 ساعت 17 : 40 دقیقه

جوشکاری co2 چیست؟

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 23 اسفند 1402 در ساعت 10 : 21 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

جوشکاری co2  چیست؟

جوشکاری CO2 یکی از انواع جوشکاری قوس الکتریکی در محیط محافظ است که در آن از دی اکسید کربن (CO2)به عنوان گاز محافظ استفاده می‌شود. جوشکاری CO2 معمولا برای فولادهای ساختمانی کم آلیاژ و ورق فلزی با ضخامت متوسط و نازک به کار می‌رود. این نوع جوشکاری مزایای زیادی دارد، به همین دلیل یکی از رایج ترین انواع جوشکاری محسوب می‌شود. گاهی به این روش، جوشکاری MAG نیز می‌گویند.

گازهای محافظ برای کمک به جوشکاری استفاده می‌شوند و تاثیر مهمی بر پایداری قوس، پروفیل‌های نفوذ جوش و فرآیند انتقال مورد استفاده دارند. روش‌های جوشکاری مختلفی وجود دارند که در آن‌ها از گاز محافظ استفاده می‌شود. این گاز، می‌تواند گازی نجیب یا گازی اکتیو باشد. به طور کلی، گازهای اکسیژن، هلیم، آرگون و دی اکسید کربن به عنوان گازهای محافظ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جوشکاری co2

 

آنچه در ادامه می خوانید :

   آشنایی با گاز CO2

   کاربرد جوشکاری CO2

   مزایای جوشکاری CO2

      کاهش اکسیداسیون

      جلوگیری برخی عیوب جوشکاری

      کاهش هزینه جوشکاری

      قابلیت ترکیب با سایر گازها

      افزایش نفوذ جوش

      کیفیت جوش خوب

      کاهش تنش سطحی

   معایب جوشکاری CO2

   نتیجه گیری

 

آشنایی با گاز CO2

انتخاب گاز مناسب ، بسیار مهم است و دی اکسید کربن یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها محسوب می‌شود. بنابراین در بین انواع جوشکاری، دی اکسید کربن در پروژه‌های مختلفی به کار می‌رود.

CO2 علاوه بر صرفه اقتصادی بیشتر نسبت به سایر گازها، به خواص مکانیکی خوب فلزات نیز کمک می‌کند. دی اکسید کربن که معمولا برای جوشکاری فولادهای کربنی و محدود به فرآیند اتصال کوتاه استفاده می‌شود، می‌تواند به دستیابی به برخی از ویژگی‌های مفید مانند دوام و مقاومت در برابر ترک کمک کند. در جوشکاری فلزات غیرآهنی چون منیزیم، تیتانیوم و یا جوشکاری آلومینیوم، بهتر است از گاز آرگون خالص استفاده نمود چرا که دی اکسید کربن، موجب اکسیداسیون فلز جوش خواهد شد.

CO2، تنها گاز فعالی است که ضمن ارزان قیمت بودن، خواص محافظتی عالی از خود نشان می‌دهد و به همین علت، از جمله روش‌های متداول در جوشکاری صنایع است.

برخی، جوشکاری CO2 را با نام جوشکاری MAG نیز می‌شناسند. اما جوشکاری MAG چیست؟ منظور از MAG، جوشکاری فلز گاز فعال است که از عبارت Metal Active Gas گرفته شده است.

جوشکاری میگ مگ مهم ترین حالت در استفاده از این روش می باشد،که به وسیله سیم جوش انجام می شود. در این روش با لایه محافظ می توان قطعات نازک و نیمه ضخیم فولادی را به یکدیگر متصل کرد. در صنایع خودورسازی استفاده از این روش نقش مهمی دارد و بعد از جوش مقاومتی از آن استفاده می شود.

 جوشکاری co2

فرآیند جوش CO2 را می‌توان در طیف وسیعی از بخش‌ها و صنایع ، از تاسیسات صنعتی بزرگ گرفته تا تعمیرگاه‌های کوچکتر، استفاده کرد که در این راستا گروه صنعتی احسان تولید کننده دستگاه های جوشکاری CO2 ، می تواند پاسخگوی نیازهای جوشکاری در بخش صنایع مختلف کشور باشد.

مخلوط‌های گاز فعال مورد استفاده در این فرآیند عمدتا برای جوشکاری فولاد توسعه یافته‌اند.

در ساختمان‌سازی برای قطعات فولادی، جوشکاری ورق گالوانیزه و انواع لوله‌ها، از دی اکسید کربن استفاده‌های زیادی می‌شود. به طور کلی، در جوشکاری انواع آلیاژ آهنی می‌توان از این روش استفاده کرد.

 

کاربرد جوشکاری co2 

جوش co2 یکی از روش های پرکاربرد در جوشکاری است و از مقاومت بالایی برخوردار است. صنایع بزرگ یکی از بخش هایی است که از این نوع جوش استفاده می کنند و هر کدام از این صنایع نیز به بخش های متنوعی تقسیم بندی می شوند. با استفاده از این روش، کارها با سرعت بالایی انجام می شود.

 

 از مهم ترین کاربرد جوشکاری co2 در صنایع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

    صنایع خودرو سازی: برای اتصال بدنه های خودرو از روش جوش co2 استفاده می شود. زیرا بدنه خوردرو باید استحکام بالایی داشته باشد.

 

    صنعت ساختمان: در صنعت ساختمان با توجه به اینکه حساسیت بسیار بالا است و نیاز به اتصال های قوی داریم از این روش استفاده می‎شود.

 

    صنعت نفت و گاز: این روش در صنعت نفت و گاز باعث می شود تا قطعه هایی که به یکدیگر متصل شده اند در برابر رطوبت، فشارهای شدید و دما مقاومت بالایی داشته باشند.

    صنعت کشتیرانی: در ساخت بدنه کشتی ها از فلزاتی با ابعاد بزرگ استفاده می کنند برای اتصال این قطعات با یکدیگر از این روش استفاده می کنند.

 جوشکاری co2

 

مزایای جوشکاری CO2

جوشکاری CO2 یا همان جوشکاری MIG/MAG t برای اتصال صفحات نازک و نیمه ضخیم غیرسخت فولادی بسیار عالی عمل می‌کند. اما دلایل استفاده از آن چیست؟

 

کاهش اکسیداسیون

تجزیه گاز CO2 در دمای بالا به مونوکسید کربن و اکسیژن، از اکسیداسیون فولادهای کربنی جلوگیری می‌کند که در نهایت به بهبود خواصی چون استحکام، چقرمگی و سختی منجر می‌شود.

 

جلوگیری برخی عیوب جوشکاری

گل جوش، یکی از عیوب رایج در جوشکاری است که با ذوب شدن روکش الکترود ایجاد می‌گردد. اگرچه گل جوش را می‌توان با فرزکاری از بین برد اما استفاده از روش CO2 از ایجاد آن جلوگیری کرده و داشتن خط جوش‌هایی دقیق‌تر و سالم‌تر را ممکن خواهد کرد.

عیب رایج دیگر، سوختگی کنار جوش یا undercut است. تراکم گاز CO2 در ترکیب با دمای قوس بالاتر، مانع از ایجاد سوختگی کنار جوش خواهد شد.

 

کاهش هزینه جوشکاری

استفاده از گازهای بی‌اثری چون هلیم و آرگون، هزینه جوشکاری را افزایش می‌دهد که در نهایت، منجر به افزایش هزینه تولید مقاطعی چون تولید لوله درز مستقیم خواهد شد، این درحالیست که جوشکاری CO2، روشی کم‌هزینه و در عین حال باکیفیت است که صرفه اقتصادی خواهد داشت.

 

قابلیت ترکیب CO2 با سایر گازها

استفاده از گاز CO2 به تنهایی، باعث پاشش جوش می‌گردد و قادر به بهبود بخشیدن فرایند جوشکاری نخواهد بود. اما قابلیت ترکیب با گازهای بی‌اثری چون آرگون را دارد که در ولتاژهای پایین، از پاشش جوش و ناپایداری قوس جلوگیری می‌کند.

 

افزایش نفوذ جوش در جوش co2

در جوشکاری CO2، گاز محافظ مذکور حرارت را متمرکز کرده و نفوذ جوش را بهبود می‌بخشد که مانع از نفوذ ناقص به عنوان یکی از عیوب رایج می‌شود.

 

کیفیت جوش خوب

هنگام فرآیند جوشکاری، اولویت اول شما باید کیفیت جوش بالا باشد. CO2 به طور قابل توجهی کیفیت را بهبود می‌بخشد، زیرا سطح هیدروژن در فلز جوش پایین است که به ایجاد مقاومت در برابر ترک و سایر خواص مکانیکی عالی کمک می‌کند. همچنین استفاده از جوش دی اکسید کربن، ظاهر فلز را بهبود می‌بخشد و در عین حال نیاز به تمیز کردنِ پس از جوش را کاهش می‌دهد.

 جوشکاری co2

 

کاهش تنش سطحی

برخلاف گازهای نجیب هلیم و آرگون، در جوشکاری CO2، این گاز محافظ تنش سطحی را کاهش داده و منجر به نفوذ بیشتر جوش می‌شود.

 

از دیگر مزایای استفاده از جوشکاری CO2 ، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

   * جرقه‌زنی کم

   * میزان سرباره بسیار کم و نزدیک به صفر

   * استفاده از سیم جوش با قطر نسبتا کم و افزایش چگالی جریان

  *  قابلیت استفاده در تمام شرایط جوشکاری

  *  امکان تغذیه مستمر سیم جوش

  *  نیاز نداشتن به الکترود

  * مشاهده حوضچه مذاب و قوس الکتریکی

  * اتصال فلزات مغناطیسی و غیر مغناطیسی

  * سرعت بالا

 

معایب استفاده از جوشکاری co2

در استفاده از جوشکاری co2 مزایای آن به قدری زیاد است که می توان از معایب این نوع جوشکاری چشم پوشی کرد. جوش co2 دارای معایبی به شرح زیر است:

    اتلاف گاز

    تجهیزات پیچیده و پر هزینه

    امکان آسیب دیدن پوست از تابش گاز

جوشکاری co2

 

نتیجه گیری

جوش با استفاده از co2 یکی از انواع روش های جوشکاری است که در صنایع مختلف بسیار پرطرفدار می باشد. این روش با توجه به راحتی و کم هزینه بودن می تواند در بیشتر مواقع مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می توانید با کارشناسان متخصص در گروه صنعتی احسان تماس بگیرید .

 

از اینکه در این مقاله با ما همراه بودید متشکریم . با ارایه نظرتان ما را در پیشبرد این مسیر یاری بفرمایید  .

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :