امروز جمعه 1 تير 1403 ساعت 9 : 39 دقیقه

حمایت از کالای ایرانی

7 / 10
از 4 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 21 خرداد 1403 در ساعت 15 : 32 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

تولید ملی چیست؟

تولید ملی شامل تمامی خدمات و محصولاتی است که مردم کشور با فکر و کار یدی خود به آن دست یافته اند. با کمک گرفتن از توان و امکانات و نیروی انسانی داخلی به این مهم میرسیم. چنانکه این امر مردم را از بیگانگان بی نیاز می کند. و همچنین میتوان کشورهای دیگر را از این تولیدات برخوردار نمود. تولید لی و حمایت از کار ایرانی، موجب استقلال اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور می گردد.

تولید ملی (به انگلیسی: National product) اصطلاحی در علم اقتصاد است و به ارزش پولی همهٔ کالاها و خدماتی که در دورهٔ معینی، معمولاً یک سال، در کشوری تولید شده، گفته می‌شود. به این اعتبار تولید ملی یک جریان در واحد زمان است و معمولاً بر حسب دلار در سال، پوند در سال، و مانند این‌ها بیان می‌شود. درآمد ملی به ارزش پولی تمامی درآمدهایی که در دورهٔ معینی در کشوری، در جریان تولید، کسب شده گفته می‌شود. «هزینه ملی» ارزش پولی تمام هزینه‌هایی است که در دورهٔ معینی در کشوری پرداخت شده‌است.

تولید ملی را بسته به اینکه هزینه‌های تولید از آن کم شده یا نه، می‌توان به دو زیرشاخه تقسیم نمود:

1. تولید خالص ملی (GNP)

2. تولید ناخالص ملی (GDP)

 حمایت از کالای ایرانی

تولید ناخالص داخلی (Gross Domestic Product - GDP) به مجموعه تمامی کالاها و خدماتی که در یک کشور در طول یک سال تولید می‌شود، اطلاق می‌شود. بنابراین، در این مجموعه تولیدات، ارزش خالص کالاها و خدمات درآمدزایی‌کننده، به صورت تقریبی محاسبه می‌شود.

 

از طرف دیگر، تولید خالص داخلی (- NDP Gross national product) به مجموعه تولید ناخالص داخلی کشور مربوط می‌شود، اما از میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در طول سال و کاهش ارزش سرمایه‌های فرسوده که ممکن است در محصول نهایی وجود داشته باشد، کسر می‌شود. در واقع، تولید خالص داخلی به عنوان یک معیار از توانایی یک کشور در تولید کالا و خدمات با توجه به ارزش افزوده آنها، به کار می‌رود.

 

بنابراین، فرق اصلی بین GDP و GNP در این است که GDP تنها ارزش کلی کالاها و خدمات تولید شده را نشان می‌دهد، در حالی که GNP شامل ارزش خالص کالاها و خدمات با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده و فرسودگی سرمایه‌های موجود است.

جایگاه ایران در تولید ملی

ایران از لحاظ تولید ناخالص داخلی بر پایهٔ برابری قدرت خرید، بیست و دومین اقتصاد بزرگ جهان است و بر پایهٔ تولید ناخالص اسمی براساس فهرست بانک جهانی، اقتصاد ایران، رتبهٔ ۵۰ را در میان کشورهای جهان دارد.

ایران دومین تولیدکننده خاویار،سومین تولیدکننده پسته، نخستین تولیدکننده زعفران،زرشک، فیروزه،میوه‌های شفتی (مثل زردآلو) و فرش دستباف در جهان است. این کشور همچنین دارندهٔ بیشترین ذخایر روی و سرب در جهان و پنجمین دارندهٔ ذخایر مس در جهان به‌شمار می‌رود که این فلزات بیشتر به اشکال خام (مانند کنسانتره و پودرهای معدنی) از ایران صادر می شوند.
حمایت از کالای ایرانی

تولید ملی از منظر تاریخی
با وجود اهدای ظروف چینی از سوی نمایندگان انگلستان به کریم خان زند ، وی از همان ظروف مسی ساخت داخل کشور برای خوردن غذا استفاده می کرد. روزی یکی از بازرگانان به او گفت لایق خان این گونه ظروف چینی است، نه ظروف مسی. کریم خان زند با شنیدن این حرف بشقاب چینی را بر زمین زد و بشقاب تکه تکه شد. آن گاه بشقاب مس کاشان را خواست و بر زمین زد. بشقاب سالم ماند و کریم خان گفت: سلاح مردم ایران این است و باید با همین ظروف مسی آشنا و به ساخته های کشور خود خرسند باشند تا تهیدست و درویش نشوند.

 حمایت از کالای ایرانی

ضرورت حمایت از تولید ملی

یکی از اساسی ترین روش های مقابله با نفوذ و استعمار دشمنان و تحریم های اقتصادی است که موجب تقویت و شکوفایی اقتصاد ملی نیز می گردد. علما و مفاخر ایران به ویژه در دوران معاصر، با پی بردن به فعالیت های استعماری دشمنان اسلام در زمینه اقتصادی، اقدامات ارزشمندی را نسبت به تقویت اقتصاد داخلی و حمایت از تولید ملی و تحریم کالاهای خارجی انجام دادند و راه را بر روی نفوذ بیگانگان بستند که نمونه های فراوانی از این موارد در تاریخ ذکر شده است. ضرورت حمایت ملت ایران از چرخه های تولیدی و کالای ایرانی راه حل اساسی برحرکت و جهش اقتصاد کشور است. موضوعی که با رویکرد خرید کالای ایرانی می توان حمایت از کار و سرمایه ایرانی را تحقق بخشید و با رفتاری مثبت نسبت به ارتقاء کیفیت و بهره تولیدات داخلی نیز گامی اساسی را اعمال نمود.

حمایت از کالای ایرانی

 

۸ مزیت اصلی حمایت از تولید ملی و خرید کالای داخلی

بانک مرکزی زیمبابوه در گزارشی ۸ مورد از مزایای مصرف کالای داخلی را بررسی کرده است. در این گزارش ایجاد اقتصاد مقاوم چرخه‌ای، ایجاد اشتغال و مبارزه با بیکاری، جلوگیری از شکل‌گیری بازارهای موازی و غیرقانونی، افزایش قدرت ارز ملی، کاهش هزینه تولید، چشم‌انداز رشد اقتصادی، تضمین کیفیت و ثبات قیمت از جمله مزایای مصرف کالای داخلی عنوان شده است. حمایت و خرید تولید ملی و داخلی مزایای بسیار زیادی را در ابعاد مختلف برای کشور ایجاد می‌کند. هشت مورد از مزایای خرید کالای داخلی و حمایت از تولید ملی که توسط بانک مرکزی زیمبابوه مطرح شده، چنین است:


 1. ایجاد اقتصاد مقاوم چرخه‌ای
تمامی نهادهای اقتصادی با مصرف‌کنندگان محصولات‌شان و تامین‌کنندگان نیازهای ورودی‌شان پیوند اقتصادی دارند. این ارتباط دوسویه، موجب ایجاد شبکه ارتباطی و وابسته بین نهادهای مختلف اقتصاد می‌شود و این باعث می‌شود که اقتصاد خود را مقاوم و تکثیر کنند. بنابراین مصرف کالاهای داخلی اثر سریع بر ایجاد پیوندهای اقتصادی بین بخش‌های مختلف اقتصاد دارد. ارتباط دوسویه اقتصادی مصرف‌کننده و تولیدکننده داخلی موجب رشد فعالیت اقتصادی محلی و در نتیجه رشد کلی اقتصاد ملی می‌شود.


2. افزایش اشتغال و کاهش بیکاری
مصرف کالاهای تولید محلی، با توجه به پیوند اقتصادی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده، تقاضا برای منابع نیروی کار محلی را ایجاد می‌کند و به همین دلیل به مبارزه با بیکاری کمک می‌کند.


 3. کاهش فعالیت بازارهای موازی
براساس تصویب‌های کنترل ارز، شواهد نشان‌دهنده عدم انطباق بین کالاهای مصرفی وارداتی به کشور با حجم معاملات معتبر کنترل ارز است. این به وضوح نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از کالاهای مصرفی وارداتی، وسایل نقلیه و حتی برخی از مواد اولیه از طریق بازار غیرقانونی موازی برای ارز خارجی تامین می‌شود بنابراین بازارهای موازی مخرب را باید تحت کنترل درآورد. این در واقع نشان می‌دهد که مصرف کالاهای تولید شده محلی در اولویت با اقلام وارداتی، باعث محدود کردن فعالیت‌های بازارهای موازی خواهد شد.


 4. افزایش قدرت ارز ملی
در اقتصاد عمومی رایج است که قدرت هر ارز در برابر ارزهای جهان به‌طور عمده تابعی از تعادل تراز پرداختی آن است. بنابراین با فرض عملکرد صادراتی معین، مدیریت تقاضای واردات اهمیت زیادی در کنترل تراز تجاری دارد بنابراین مصرف کالاهای محلی به تثبیت ارزش پول محلی کمک می‌کند. این امر، ایجاد ذخایر ارز خارجی را برای حمایت از موقعیت تراز پرداخت کشور تسهیل می‌کند.

حمایت از کالای ایرانی


 5. کاهش هزینه تولید واحد
در هر سیستم تولید، هزینه تولید واحد از رابطه بین هزینه‌های ثابت صنعت و هزینه‌های متغیر مربوطه به‌ دست می‌آید که می‌توان آن را به هر واحد تولید خاص اختصاص داد. در صورتی که مقیاس تولید به طور قابل توجهی بزرگ باشد، انتظار می‌رود هزینه هر واحد تولید شده از لحاظ اقتصادی پایین‌تر باشد. علاوه بر این تولید در مقیاس بالا شرایط را برای سرمایه‌گذاری بیشتر تولیدکنندگان فراهم می‌کند. بنابراین قابل توجیه است که هر گونه سیاستی جهت افزایش مصرف کالاهای محلی نه‌تنها باعث افزایش بهره‌وری ظرفیت تولید می‌شود بلکه به طور متوسط هزینه‌های تولید برای صنایع محلی را نیز کاهش می‌دهد.


 6. چشم‌انداز رشد اقتصادی بالا
مصرف کالاهای تولیدی محلی به طور مثبتی بر بهره‌وری ظرفیت و در نتیجه عملکرد اقتصادی کلی اثر می‌گذارد و به همین دلیل رشد اقتصادی و توسعه ملی را ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. علاوه بر این، درونی‌سازی تقاضا و انتقال اثرات رو به رشد تقاضای حاصل از آن به اقتصاد، موتور قابل توجهی برای تقویت چشم‌انداز رشد اقتصادی پایدار محسوب می‌شود.


7. تضمین کیفیت
از دیرباز هجوم عمده کالاهای وارداتی از جمله لباس به زیمبابوه، سبب ایجاد تنوع کالاهای غیرمتعارف شده است. در نتیجه مصرف‌کنندگان محلی تغییر سلیقه داده‌اند و در کوتاه‌مدت به این محصولات روی آورده‌اند. امکان نظارت بر این واردات افراطی کار بسیار دشواری است. این در حالی است که مصرف کالاهای تولید داخلی می‌تواند به ایجاد و نظارت بر استانداردهای تضمین کیفیت به نفع رفاه مصرف‌کنندگان محلی باشد.


 8. ثبات قیمت
حجم قابل توجهی از مواد مصرفی، وسایل نقلیه و مواد اولیه وارداتی از بازار موازی، تامین مالی می‌شوند. همچنین اشاره شده است که فروشندگان چنین کالاها از مدل‌های قیمت‌گذاری مبتنی بر بازار موازی استفاده می‌کنند تا قیمت کالاها را در بازارهای محلی تنظیم کنند. بنابراین قیمت‌ها بیش از حد غیرواقعی تعیین می‌شوند که این امر خارج از اصول پایه اقتصادی است. علاوه بر این تولیدکنندگان محلی نیز سطوح قیمت خود را با بازار موازی هم‌تراز می‌کنند تا از کاهش مصرف‌کنندگان محصولات‌شان جلوگیری شود. بنابراین اگر مصارف از کالاهای داخلی باشد این تغییرات قیمت رخ نمی‌دهد و ثبات قیمت در کالاها امکان‌پذیر خواهد بود.

کلام احسان:

گروه صنعتی احسان در مسیر تحقق رسالت های ملی با توکل بر خدا ، باوربه توانایی ها و عزمی راسخ به عنوان یکی از پیشگامان عرصه صنعت جوشکاری ، اقدام به تولید  انواع مختلف دستگاه های جوشکاری ، کابل جوشکاری ، کانکتورجوشکاری نموده و با بررسی و تامین منابع و محصولات موردنیاز چرخه تولید به عنوان یکی از تولیدکنندگان داخلی در این صنعت فعالیت می نماید.

گروه صنعتی احسان

 

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :