امروز یکشنبه 27 خرداد 1403 ساعت 0 : 53 دقیقه

یکم خرداد روز بهره وری و بهینه سازی مصرف انرژی

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 1 خرداد 1403 در ساعت 13 : 19 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در تعریف مفهومی بهره وری عبارت است از؛ استفاده مطلوب، موثر و بهینه از همه لحظه ها، مجموعه امكانات، ظرفیت ها، پتانسیل ها، سرمایه ها، نیروها و منابعی است كه به انسان برای رسیدن به رشد و شكوفایی همه جانبه كمك می كند.

ایران بیش از 2.5 برابر میانگین جهانی، انرژی مصرف می کند. صنعت یکی از پرمصرف ترین حوزه هاست که بهینه سازی انرژی در آن، برای جلوگیری از وقوع واردات در آینده ای نه چندان دور، بسیار ضروری است.

چرا ایران جزء پرمصرف ترین های انرژی در جهان است؟

پایین بودن کارایی مصرف

توسعه صنایع انرژی بر

پایین بودن قیمت های فروش داخلی

عدم استفاده از تکنولوژی نوین

بهره برداری نامناسب از ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و فرسوده بودن آنها

 

در مقام سیاست گذاری های بین المللی و ملی، قوانین و معاهده های متفاوتی منعقد شده است تا این میزان مصرف کنترل شود. مفاد ماده 11 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی در داخل کشورو توافق نامه پاریس در سطح بین الملل از نمونه های این قوانین است.

در باب موضوع بهره وری و بهینه سازی مصرف،حمایت از ایده های زیر، مهمترین محور می باشد :

حمایت زیرساختی

حمایت از توسعه فناوری

حمایت از تجاری سازی و توسعه بازار محصول

ایران دارای بیشترین ذخایر زیرزمینی در سطح جهان است. وجود این میزان از انرژی فسیلی و وجود پتانسیل برای استفاده گسترده تر از انرژی های تجدید پذیری مانند انرژی خورشیدی،اهمیت بهینه سازی مصرف خصوصا در بخش صنعت را به خوبی روشن می کند.

بهره وری می تواند بیشترین استفاده از کمترین امکانات در راه رسیدن به اهداف باشد.

از اهداف مهم بهره وری می توان به کاهش هزینه، افزایش تولید و خدمات، افزایش کیفیت و استفاده بهینه از زمان اشاره کرد. بهره وری بدون ارتقای کیفیت، امری بیهوده است. افزایش کیفیت می تواند شامل بهبود امور مادی نظیر تولید کالا و خدمات و بهبود شرایط کار باشد.

بهینه سازی مصرف انرژی می تواند نقش سازنده ای در آینده اقتصاد کشور ایفا کند. همه ما صنعتگران به عنوان بخشی از زنجیره صنعت کشور، در قبال حفاظت از انرژی وظایف و مسئولیت هایی داریم. اگر هر بخش کوچک صنعت ، فارغ  از عملکرد بخش های دیگر، مسئولیت خود را در حفاظت از انرژی ، به نحو احسن انجام دهد، قطعا در آینده ای نه چندان دور، موفق به کنترل انرژی های تجدید ناپذیردر سطح ملی خواهیم بود.

گروه صنعتی احسان، به سهم خود با باور به اهمیت مدیریت بهینه سازی مصرف انرژی، با تولید دستگاه های جوشکاری کم مصرف در مقایسه با دستگاه های قدیمی، توانسته است 25-20 % مصرف انرژی برق را کاهش دهد و نقش خود را در بهینه سازی مصرف ایفا کند که این عدد در مقایسه با کل، بسیار ارزشمند است.

یکم خرداد، روز بهره وری و بهینه سازی مصرف، بهانه ای برای تکرار اهمیت استفاده موثر و مطلوب از زمان، امکانات ، سرمایه، فرصت ها و نیروی انسانی در جهت تولید، بهینه سازی مصرف و در نتیجه رسیدن به رشد و شکوفایی همه جانبه اقتصادی و اجتماعی در یک جامعه است.

به امید روزی که با کاهش بهینه مصرف انرژی، ایرانی غنی و آباد داشته باشیم.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :